Jul och Nyår

Nu var det jättelänge sedan som jag skrev något här, men vi har haft så mkt för oss under julen så det har inte funnits tid. Men nu har både Mamma och jag tid!

Det har hänt massor sen jag skrev sist! Kan nog inte räkna upp allt, men en del kan jag berätta om!

Dawen, en av Mammas bästa vänner har äääntligen kommit hem från Canada nu! Han flyttade dit för ett år sedan för att studera, men nu har han kommit hem till Sverige igen! Det är Mamma jätteglad för! Hon har gått och räknat dagarna den sista tiden och väntat och väntat.
Här är en bild på Moster, mig och Dawen. Dawen är trött. han måste vända tillbaka dygnet till svensktid.

Dawen gav Mamma och Moster jättefina toppar med sjöjungrur på i julklapp. Mamma och Moster älskar sjöjungfrur. De har till och med tatuerat in Den Lilla Sjöjungfrun som en svart siluett på deras skuldror. Mamma har sin på ena sidan och Moster spegelvänt på andra sidan. Ganska coolt när de till råga på allt är tvillingar dessutom. Det är just vad Mamma och Moster är! De är enäggstvillingar, men jagser skillnad på de ändå. Mamma är mamma och Moster är moster. Lätt som en plätt!

Jag fick vara med vid nästan alla tillfällen nu under julen! Utom Lucia på Liseberg och julshoppandet och annandagsrean. Men julbaket var jag med på! Jag fick inte röra degen, men smaka fick jag. det blev för mkt degsmakning. Resten av kvällen efter Moster och tant Emma gått hem så blev jag kallad Fis-Nisse nämligen. Men tittade på medan de andra bakade gjorde jag!

Det blev miljoner pepparkakor. Mamma gav bort de flesta till Mary-Ann på julafton. Vi firade julafton på Tjörn i år igen. Det var sååå mysigt! Bara snälla underbara människor och så roligt vi hade det! Mamma var glad hela tiden. Jag fick massa julmat. Jag fick hjärtgodis av Moster i julklapp. Mamma hade lagt påsen öppen i soffan. jag vet att jag inte får ta om jag inte frågar först så jag gick ut i köket där Mamma stod med Eva och pratade om konflikteskalationer och giraffspråket. Mamma och Eva är inne på samma ämne på universitetet. Mamma blir ju psykoterapeut när hon är klar och Eva jobbar bland annat som medlare och har någon slags form av beteendevetarexamen. Mamma tycker mkt om att få ta del av Evas kompetens. Men återigen till min påse med hjärtgodis. Jag gick ut och frågade Mamma om jag fick ta mer. Mamma fattade inte så jag fick visa henne påsen. Mamma tycker jag är duktig som lyder och inte tar utan att fråga först.
Roger kom hem till Mary-Ann senare på kvällen. Det var en överraskning! Jag tycker om Roger. Han och Rickard kallar mig Könet med k-ljud.

Nu är vi hemma från Tjörn, men vi ska snart träffa alla igen. Mary-Ann och de andra vill ses andra dagar också och inte bara vid högtider. Då ska jag se till att ha städat undan mina leksaker och lagt de i korgen. Jag har en egen korg ag kan sova i, men det vill jag inte. Den som hellre vill sova i en korg än i en så stor säng som vi har hemma är ju inte riktigt klok.

Mamma och jag var ju hos doktorn för ett tag sedan. Då fick jag ett eget recept med lugnande medicin. De medicinerna har jag tagit ut nu. Mamma har gett mig de på kvällarna. Det är ju så mkt smällare och raketer på kvällen. Jag blir verkligen skiiiiiträdd! Jag kan gå ut och kissa med Mamma då det är ljust ute, men när det blivit mörkt vill jag inte. Jo, jag vill, men jag kan inte. Det är otäckt. jag går 2 cm bakom Mamma hela tiden och vill helst att hon bär mig. När jag var jätteliten så bar Mamma alltid mig innanför jackan. det var jätteskönt. Nu kan Mamma inte bära mig under jackan längre, fast jag vill. Mamma är arg på alla som smäller raketer och smällare utanför fönstret här i bostadområdet. Inomhus blir jag jättearg och skäller, och utomhus blir jag skiiiiiträdd. Mamma tycker det är rent förjävligt att folk kan vara så respektlösa. Det är inte meningen att folk inte ska kunna få lite lugn och ro eller att småbarn inte ska kunna få sova eller att hundar ska behöva gå på droger under hela vinterhalvåret pga folks respektlöshet. Jag blir helt vinglig och tyst och sömnig av min medicin. Mamma tycker jag ser ledsen ut. Jag förstår inte riktigt hur jag kan bli så trött när jag är så pigg. Mamma brukar sitta med mig i soffan eller i sängen och låta mig få sova i hennes famn. Mamma läser mkt böcker så hon störs inte av att hon måste sitta eller ligga  i flera timmar i soffan med mig. Doktorn hade visat Mamma hur man tar pulsen på mig så Mamma gör det då och då för säkerhetsskull.

Nä, nu måste jag arbeta. Har en hel baksetboll jag lyckats bita sönder, men nu ska den sorteras upp i små små bitar. Jag kan skriva mer i kväll. Imorgon åker vi till Båstad och är där över nyår =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0